Dong salg til Goldman Sachs

Folkeskolen ude af synk med omverdenen ?

BZHQ

Nå, man kan ikke skrive om samfundomvæltened ting som region og politik altid. Nogengange må man forholde sig til de mere almindelige ting som folkeskolen som jo ikke kan få sindene i kog…… (Ironi ?)

Har hørt lidt radio de sidste dage med en undersøgelse der viser at respekten for folkeskolen som institution er dalende efter lære konflikten. Det er her jeg har et lille opråb til den danske lære stand.

Lad os som altid starte med min personlige holdning til lære gerningen. Jeg ville fandme ikke bytte. Støj, uro og altid for skud.
Min fordomme omkring lære, har meget ferie, arbejder en del under 37 time om ugen, kører ofte på automat pilot.
Har 2 børn på 15 og 11, så har også nogle egne erfaringer at trække på, og vil sige jeg har oplevet et utroligt højt top niveau og et ufattelig lavt og ringe bund niveau.  min egen skole gang ligger så langt tid tilbage, så den tæller ikke med mere. Så det er med de forudsætninger jeg udtaler mig.

Den første ting der i den grad slår mig er hyleriet. Oplever at lige meget hvilken form for forandring der foreslås for at bedre folkeskolen, så er det forkert. Det eneste der hjælper er flere penge, lyder svaret.  Der tænker jeg at flere penge gør skolen endnu dyrere og ikke nødvendigvis bedre. Kan objektivt godt forstå at det som lære er pænt irriterende at nogen vil have bedre styr på hvordan tiden bliver brugt og at de gerne vil have det forgår på skolen. Altid lidt tankevækkende at det bliver mødt med ind æt modstand, er der noget at skjule, er signalet det sendes.

Det er så her et af de store problemer efter min menig ligger for lærene. De vil gerne ses som en gruppe, hvor alle er lige og opnår lige meget. Se i den situation, så går man efter laveste fælles nævner, det lave bund niveau og får styr på dette, til stor gene for de dygtige lære der gerne vil præstere.
Man kan desvære kun måle effektiviteten på karakter og timerne på tilstedeværelsen.

Det er så her en anden af de udfordringer som jeg ser folkeskole læren har kommer i spil.
Den TOTALE manglende selv reflekterende tilgang til kritik. Når nogen konsekvent stiller sig op og siger at de ved bedst og andre bare ikke har fattet hvor fantastiske de er, så mister man troværdighed. Man mister tale tid, og man kommer over i kategorien klynkere. (berettiget eller ej, er sådan set lige meget)

Det er mig en gåde at man istedet for at gå ind i en faglig dialog vælger at gå i en politisk hvor man som udgangspunkt har ca 50% af befolkningen der er blå i modsig, og tilmed trækker helt ud på fløjen hvor der er ca. 10% af vælgerne der kan identificere sig med politikken.
Kunne være en af grundene til at man oplever push back fra store dele af samfundet.

Endnu en grund til at man som lærer får tæsk på de store linjer, er forældre samarbejdet. Det er nu en gang lettere at ytre sit mishag i generelle vendinger end at risikere at ens barn kommer i en umulig situation i skolen, med fornærmet lærer.

Det er så her en af min pointer kommer i spil. Frem for at møde dårlig information med god information. erkende og rette de fejl, der nu en gang er og altid vil være og ny tilkommende  (samfundet ændre sig faktisk). Så vælger man at være fornærmede og sætte sig i de ene hjørne og surmule.

Så kære lærer.

Du har formentligt ikke valgt at være lærer for at blive rig, så jeg tænker der er en idealist gemt i din mave et sted. Prøv som det første at opgive retten til at have ret, og reflekter over den kritik der er. Forhold dig til den konkredte kritik og se om der er noget som du kunne gøre bedre, uden først at trække mangler penge kortet. Alle forandringer er ikke gode, men de er heller ikke dårlige.
Få sparket liv i din idealist se på de vilkår der nu en gang er og få det bedste ud af det. Er der behov for forandringer så konkrediser det frem for at sige der ikke er tid til noget som helst.
Du har en af de vigtigste opgaver i samfundet og du bliver betroet samfundets dyrbareste eje, så det er klart at vi er interesseret i hvordan du forvalter det. Er vi i tvivl om det du gør er rigtigt, så må vi reagere, så mød os med kompetance og ikke politikske partier og surmuleri.
Tag styringen i klassen tilbage, både over børn og forældre alle har respekt for kompetance og ledelse.

Så igennem dialog, kompetance, lederskab, idealisme og refleksion vinder du respekten tilbage ikke igennem surmuleri, krukket hed og et forbund der forsøger at score point ved at komme med et urealistisk bud på Dong.
Så fremadrettet, god kamp, (bare vælg den rigtige kampplads og husk at fjenden er analfabetisme ikke resten af samfundet)

Med de bedste hilsner og med ønsket om et godt fremadrettet samarbejde.

Klaus

PS, stavefejl, koma fejl osv…….. ja jeg var doven i skolen, men havde heller ikke de mest fantastiske lære hele vejen igennem.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dong salg til Goldman Sachs